poniedziałek, 4 lutego 2013

Work-life balance cz.2



Jest to druga część artykułu o tematyce work-life balance, przed przeczytaniem tego artykułu zapraszam do przeczytania pierwszej części w wpisu 

Nie sposób też pominąć w omawianiu rozwiązań umożliwiających równoważenie pracy i życia osobistego niezwykle aktualnego zagadnienia jakim jest pokolenie Y. Poza innymi cechami wyróżniającymi osoby z tego pokolenia, istotne jest to, że pracownicy Ci duża uwagę przykładają do idei work-life balance i mają duże oczekiwania dotyczące elastyczności pracy (dane na podstawie badania ‘Generacja Y w pracy’ GM Solutions). Dlatego też chcąc stworzyć środowisko pracy, które będzie motywujące dla pracowników z generacji Y, a także chcąc przedstawiać się jako pracodawca atrakcyjny dla tych osób, powinniśmy zadbać o wdrożenie atrakcyjnych dla nich rozwiązań. Tutaj również cenne byłoby zbadanie potrzeb osób, które zatrudniamy zanim wdrożymy narzędzia, ale chcąc przewidywać, co mogłoby być dla nich cenne, można wyróżnić kilka rzeczy. Dla osób z pokolenia Y umożliwienie elastycznego doboru godzin pracy będzie cennym elementem warunków pracy, np. danie możliwości wyboru rozpoczęcia dnia pracy od 7:00 do 10:00 powoduje, że pracownik może dopasować  dogodne dla siebie godziny pracy w biurze. Jest to ciekawe rozwiązanie zarówno dla młodych osób, jak i dla pracowników, którzy mają rodziny i wolą np. zacząć wcześniej, aby po południu móc odebrać dziecko z przedszkola. Wracając do generacji Y, umożliwienie pracy zdalnej przy wykorzystaniu najnowszych technologii byłoby kolejnym cennym udogodnieniem. Dalej na pewno bogaty pakiet socjalny pod kątem organizowania czasu wolnego po pracy i umożliwiania realizowania ich prywatnych pasji.

Kiedy przygotowując ten materiał zapytałam pracowników kilku  firm o to z czym kojarzy się im work-life balance, to część z nich wskazała, że z zajęciami dla dzieci finansowanymi przez pracodawcę, czy z udogodnieniami dla pracujących matek. W większości padały jednak odpowiedzi, że z tym, aby nie pracować po godzinach, aby nie pracować w weekendy, aby nie odbierać służbowego telefonu po pracy i jednocześnie osoby te dodawały, że są to pobożne życzenia, których w praktyce nie da się zastosować, więc dla nich równowaga między życiem zawodowym i osobistym nie jest czymś co faktycznie funkcjonuje w polskich firmach. Na rynku pracy funkcjonuje przekonanie, że jest kryzys, jest ciężko, trzeba dbać o pracę i koncentrować się głównie na tym. Dlatego też patrząc z perspektywy pracodawcy i działu HR, powinniśmy mieć świadomość, że część pracowników faktycznie może tak myśleć, a osoby zarządzające firmą powinny mieć na uwadze, że zadbanie o ten balans pracownika pozwoli mu być bardziej efektywnym, bardziej usatysfakcjonowanym z pracy i częściej pozytywnie wypowiadającym się na temat firmy na zewnątrz. Poza tym powinniśmy pamiętać, że rynek pracy, to nie tylko takie osoby, ale także pracownicy, którzy są świadomi tego jak ważna jest równowaga między pracą a życiem osobistym i którzy będą traktować to jako jeden ze wskaźników wyboru pracodawcy. Ważne jest także aby mieć na uwadze, że nie dla każdego idea work-life balance oznacza to samo i nie zawsze ograniczenie godzin pracy, aby pracownik miał więcej wolnego w ciągu dnia będzie satysfakcjonujące. Potwierdzeniem tego faktu mogą być np. badania, na które trafiłam jakiś czas temu w Journal of Applied Psychology, które jasno wskazywały, że dla pracowników na wyższych szczeblach zatrudnienia, którzy mają większą możliwość kontroli, zwiększenie godzin pracy nie wpływa negatywnie na satysfakcję analizowaną w ramach programu work-life balance. Z kolei pracownicy pracujący na stanowiskach o małej możliwości kontroli wykazują niższą satysfakcję wraz ze wzrostem ilości przepracowanych godzin (M. Valcour, 2007, Work-Based Resources as Moderators of the Relationship Between Work Hours and Satisfaction With Work–Family Balance).

Kiedy myślimy nad ideą work-life balance warto potraktować to jako możliwość analizy zatrudnianej grupy pracowników pod kątem ich efektywności, potrzeb i motywacji. Znajomość tych obszarów pozwoli na wdrożenie działań pozwalających na budowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Nowe rozwiązania warto wdrożyć w ramach funkcjonujących systemów motywacyjnych, a także uwzględnić w kulturze organizacyjnej, aby w kolejnym kroku spójnie przełożyć na działanie i wdrożyć w organizacji. Work – life balance choć może w pierwszej chwili brzmieć obco i wydawać się skomplikowanym działaniem, jest tak naprawdę przemyślaną modyfikacją działań motywacyjnych, którą można i którą warto przeprowadzić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz