Jest to druga część artykułu o tematyce work-life balance, przed przeczytaniem tego artykułu zapraszam do przeczytania pierwszej części w wpisu
Nie sposób też pominąć w
omawianiu rozwiązań umożliwiających równoważenie pracy i życia osobistego
niezwykle aktualnego zagadnienia jakim jest pokolenie Y. Poza innymi cechami
wyróżniającymi osoby z tego pokolenia, istotne jest to, że pracownicy Ci duża
uwagę przykładają do idei work-life balance i mają duże oczekiwania dotyczące
elastyczności pracy (dane na podstawie badania ‘Generacja Y w pracy’ GM Solutions).
Dlatego też chcąc stworzyć środowisko pracy, które będzie motywujące dla
pracowników z generacji Y, a także chcąc przedstawiać się jako pracodawca
atrakcyjny dla tych osób, powinniśmy zadbać o wdrożenie atrakcyjnych dla nich
rozwiązań. Tutaj również cenne byłoby zbadanie potrzeb osób, które zatrudniamy
zanim wdrożymy narzędzia, ale chcąc przewidywać, co mogłoby być dla nich cenne,
można wyróżnić kilka rzeczy. Dla osób z pokolenia Y umożliwienie elastycznego
doboru godzin pracy będzie cennym elementem warunków pracy, np. danie
możliwości wyboru rozpoczęcia dnia pracy od 7:00 do 10:00 powoduje, że
pracownik może dopasować dogodne dla
siebie godziny pracy w biurze. Jest to ciekawe rozwiązanie zarówno dla młodych
osób, jak i dla pracowników, którzy mają rodziny i wolą np. zacząć wcześniej,
aby po południu móc odebrać dziecko z przedszkola. Wracając do generacji Y,
umożliwienie pracy zdalnej przy wykorzystaniu najnowszych technologii byłoby
kolejnym cennym udogodnieniem. Dalej na pewno bogaty pakiet socjalny pod kątem
organizowania czasu wolnego po pracy i umożliwiania realizowania ich prywatnych
pasji.
Kiedy przygotowując ten materiał
zapytałam pracowników kilku firm o to z
czym kojarzy się im work-life balance, to część z nich wskazała, że z zajęciami
dla dzieci finansowanymi przez pracodawcę, czy z udogodnieniami dla pracujących
matek. W większości padały jednak odpowiedzi, że z tym, aby nie pracować po
godzinach, aby nie pracować w weekendy, aby nie odbierać służbowego telefonu po
pracy i jednocześnie osoby te dodawały, że są to pobożne życzenia, których w
praktyce nie da się zastosować, więc dla nich równowaga między życiem zawodowym
i osobistym nie jest czymś co faktycznie funkcjonuje w polskich firmach. Na
rynku pracy funkcjonuje przekonanie, że jest kryzys, jest ciężko, trzeba dbać o
pracę i koncentrować się głównie na tym. Dlatego też patrząc z perspektywy
pracodawcy i działu HR, powinniśmy mieć świadomość, że część pracowników
faktycznie może tak myśleć, a osoby zarządzające firmą powinny mieć na uwadze,
że zadbanie o ten balans pracownika pozwoli mu być bardziej efektywnym,
bardziej usatysfakcjonowanym z pracy i częściej pozytywnie wypowiadającym się
na temat firmy na zewnątrz. Poza tym powinniśmy pamiętać, że rynek pracy, to
nie tylko takie osoby, ale także pracownicy, którzy są świadomi tego jak ważna
jest równowaga między pracą a życiem osobistym i którzy będą traktować to jako
jeden ze wskaźników wyboru pracodawcy. Ważne jest także aby mieć na uwadze, że
nie dla każdego idea work-life balance oznacza to samo i nie zawsze
ograniczenie godzin pracy, aby pracownik miał więcej wolnego w ciągu dnia
będzie satysfakcjonujące. Potwierdzeniem tego faktu mogą być np. badania, na
które trafiłam jakiś czas temu w Journal of Applied Psychology, które jasno wskazywały,
że dla pracowników na wyższych szczeblach zatrudnienia, którzy mają większą
możliwość kontroli, zwiększenie godzin pracy nie wpływa negatywnie na
satysfakcję analizowaną w ramach programu work-life balance. Z kolei pracownicy
pracujący na stanowiskach o małej możliwości kontroli wykazują niższą
satysfakcję wraz ze wzrostem ilości przepracowanych godzin (M. Valcour, 2007,
Work-Based Resources as Moderators of the Relationship Between Work Hours and
Satisfaction With Work–Family Balance).
Kiedy myślimy nad ideą work-life
balance warto potraktować to jako możliwość analizy zatrudnianej grupy
pracowników pod kątem ich efektywności, potrzeb i motywacji. Znajomość tych
obszarów pozwoli na wdrożenie działań pozwalających na budowanie równowagi
między życiem prywatnym i zawodowym. Nowe rozwiązania warto wdrożyć w ramach
funkcjonujących systemów motywacyjnych, a także uwzględnić w kulturze
organizacyjnej, aby w kolejnym kroku spójnie przełożyć na działanie i wdrożyć w
organizacji. Work – life balance choć może w pierwszej chwili brzmieć obco i
wydawać się skomplikowanym działaniem, jest tak naprawdę przemyślaną
modyfikacją działań motywacyjnych, którą można i którą warto przeprowadzić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz