wtorek, 26 lutego 2013

O czym marzą studenci, czyli trendy z Universum Student Survey

Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy gotowi na to, aby świadomie budować employer branding naszej firmy i podejmujemy decyzję, że zaczynamy działać w tym obszarze, dobrze byłoby wiedzieć co jest najważniejsze dla tej drugiej strony - czyli dla osób poszukujących zatrudnienia. Wnioski, które moglibyśmy wykorzystać napływają z różnych źródeł - to, z których będziemy czerpać zależy w dużej mierze od tego jaka jest nasza grupa docelowa - kogo chcemy zatrudniać.

Dziś chciałabym się pochylić nad firmami zatrudniającymi studentów i nad badaniem Universum Student Survey, które odkrywa deklarowane potrzeby naszej grupy docelowej. Jest to badanie z roku 2012, jednak pokazuje pewne trendy i będzie dobrą bazą do oczekiwania wyników w tym roku.

I tak wyniki z 2012 pokazują, że najważniejsze dla osób wchodzących na rynek pracy jest bezpieczeństwo zatrudnienia (60% studentów). Na drugim miejscu z 57% wskazań uplasowała się możliwość rozwoju osobistego (rozumiana także jako stanie się ekspertem w danej dziedzinie). Istotne jest także to, aby pracodawca umożliwiał zdobycie dobrych referencji i aby był 'przepustką' do wysokich zarobków w przyszłości (48% badanych). To, na co warto wskazać, to fakt, że zwiększa się ilość osób stawiających na work-life balance (aż 43% studentów). Jest to związane zapewne z rosnącą świadomością konieczności równoważenia pracy i życia osobistego, a także z napływaniem kolejnych pokoleń na rynek pracy.
Tym, co również istotnie przyciąga kandydatów do pracy, to kreatywne środowisko pracy, przyjazna atmosfera i szacunek dla pracowników.
Są to elementy, które będą silnie determinowały zainteresowanie osoby wchodzącej na rynek pracy zatrudnieniem u konkretnego pracodawcy. Dodatkowo istotnym elementem jest także prestiż pracodawcy wskazywany przez 40% respondentów i potencjał rozwoju firmy.
Aby znaleźć się w gronie Universum Top 100 Ideal Employer na pewno trzeba nie tylko oferować pracownikom możliwość zaspokojenia tych potrzeb, ale także odpowiednio komunikować ten fakt na zewnątrz. Dużym wsparciem w tym zakresie jest rozpoznawalna marka i odpowiednie przekazy marketingowe, które wspierają markę ogółem i markę pracodawcy. Dlatego też firmy znajdujące się w gronie najlepszych zdaniem studentów są znane, rozpoznawalne i prestiżowe - dają kandydatom poczucie, że właśnie w tej firmie odnajdą te wszystkie wartości, których szukają. Pełna lista firm, które znalazły się na liście Top 100 znajduje się na stronie http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/The-National-Editions/Polish-Student-Survey.

Jednak jak wykorzystać powyższe wnioski do przełożenia na grunt mniejszej firmy o mniejszych możliwościach? Zakładając, że studenci są naszą grupą docelową, powinniśmy skoncentrować się na tym, jak w miarę naszych możliwości możemy pokazać, że również u nas możliwe jest chociażby stabilne zatrudnienie, rozwijanie swoich kompetencji i że tworzymy kreatywne i przyjazne środowisko pracy. Cenną możliwością wchodzenia w interakcję ze studentami, która nie zawsze jest wykorzystywana, lub nie zawsze wykorzystywana jest we właściwy sposób, jest uczestniczenie w targach pracy i targach kariery, prowadzenie w ich trakcie warsztatów czy paneli dyskusyjnych pokazujących możliwości naszej firmy. Poza tym komunikowanie się ze studentami poprzez social media i wreszcie organizowanie wartościowych staży, podczas których z jednej strony my dajemy się poznać, a z drugiej strony mamy możliwość poznania studenta, który być może zostanie naszym pracownikiem...możliwości jest na pewno wiele i zależą one w dużej mierze od branży i od możliwości (m.in. finansowych) jakie posiadamy. Na pewno jednak, jeśli stawiamy na rozwój i na zatrudnianie studentów/ absolwentów powinniśmy zastanowić się co wyniki tego badania znaczą dla nas...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz