Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy gotowi na to, aby świadomie
budować employer branding naszej firmy i podejmujemy decyzję, że
zaczynamy działać w tym obszarze, dobrze byłoby wiedzieć co jest
najważniejsze dla tej drugiej strony - czyli dla osób poszukujących
zatrudnienia. Wnioski, które moglibyśmy wykorzystać napływają z różnych
źródeł - to, z których będziemy czerpać zależy w dużej mierze od tego
jaka jest nasza grupa docelowa - kogo chcemy zatrudniać.
Dziś
chciałabym się pochylić nad firmami zatrudniającymi studentów i nad
badaniem Universum Student Survey, które odkrywa deklarowane potrzeby
naszej grupy docelowej. Jest to badanie z roku 2012, jednak pokazuje pewne trendy i będzie dobrą bazą do oczekiwania wyników w tym roku.
I tak wyniki z 2012 pokazują, że najważniejsze dla osób wchodzących na rynek pracy jest bezpieczeństwo zatrudnienia (60% studentów). Na drugim miejscu z 57% wskazań uplasowała się możliwość rozwoju osobistego (rozumiana także jako stanie się ekspertem w danej dziedzinie). Istotne jest także to, aby pracodawca umożliwiał zdobycie dobrych referencji
i aby był 'przepustką' do wysokich zarobków w przyszłości (48%
badanych). To, na co warto wskazać, to fakt, że zwiększa się ilość osób
stawiających na work-life balance (aż 43% studentów). Jest to
związane zapewne z rosnącą świadomością konieczności równoważenia pracy i
życia osobistego, a także z napływaniem kolejnych pokoleń na rynek
pracy.
Tym, co również istotnie przyciąga kandydatów do pracy, to kreatywne środowisko pracy, przyjazna atmosfera i szacunek dla pracowników.
Są
to elementy, które będą silnie determinowały zainteresowanie osoby
wchodzącej na rynek pracy zatrudnieniem u konkretnego pracodawcy.
Dodatkowo istotnym elementem jest także prestiż pracodawcy wskazywany przez 40% respondentów i potencjał rozwoju firmy.
Aby
znaleźć się w gronie Universum Top 100 Ideal Employer na pewno trzeba
nie tylko oferować pracownikom możliwość zaspokojenia tych potrzeb, ale
także odpowiednio komunikować ten fakt na zewnątrz. Dużym wsparciem w
tym zakresie jest rozpoznawalna marka i odpowiednie przekazy
marketingowe, które wspierają markę ogółem i markę pracodawcy. Dlatego
też firmy znajdujące się w gronie najlepszych zdaniem studentów są
znane, rozpoznawalne i prestiżowe - dają kandydatom poczucie, że właśnie
w tej firmie odnajdą te wszystkie wartości, których szukają. Pełna
lista firm, które znalazły się na liście Top 100 znajduje się na stronie
http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/The-National-Editions/Polish-Student-Survey.
Jednak jak
wykorzystać powyższe wnioski do przełożenia na grunt mniejszej firmy o
mniejszych możliwościach? Zakładając, że studenci są naszą grupą
docelową, powinniśmy skoncentrować się na tym, jak w miarę naszych
możliwości możemy pokazać, że również u nas możliwe jest chociażby
stabilne zatrudnienie, rozwijanie swoich kompetencji i że tworzymy
kreatywne i przyjazne środowisko pracy. Cenną możliwością wchodzenia w
interakcję ze studentami, która nie zawsze jest wykorzystywana, lub nie
zawsze wykorzystywana jest we właściwy sposób, jest uczestniczenie w
targach pracy i targach kariery, prowadzenie w ich trakcie warsztatów
czy paneli dyskusyjnych pokazujących możliwości naszej firmy. Poza tym
komunikowanie się ze studentami poprzez social media i wreszcie
organizowanie wartościowych staży, podczas których z jednej strony my
dajemy się poznać, a z drugiej strony mamy możliwość poznania studenta, który być może zostanie naszym pracownikiem...możliwości jest na pewno wiele i zależą one w dużej mierze od branży i od możliwości (m.in. finansowych) jakie posiadamy.
Na pewno jednak, jeśli stawiamy na rozwój i na zatrudnianie studentów/
absolwentów powinniśmy zastanowić się co wyniki tego badania znaczą dla
nas...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz