Zaplanowanie szkoleń dla pracownika jest rozwiązaniem, które praktycznie automatycznie przychodzi do głowy kiedy myślimy o rozwoju kompetencji pracowników...Czy wychodzimy ponad to, czy korzystając z najłatwiejszej drogi koncentrujemy się jedynie na tej metodzie rozwoju...
Szkolenia dają pracownikom wiedzę, która może stanowić doskonałą podstawę do wzrostu kompetencji, zwłaszcza jeśli jest to wiedza typowo 'twarda'. Jednak nawet zakładając, że szkolenie zostało przez nas przemyślane i dobrane do potrzeb pracownika, to jeśli na nim poprzestaniemy, efekty nie będą takie jakich byśmy oczekiwali.
Jeśli pracownik odbył szkolenie, konieczne jest umożliwienie mu wykorzystania danej wiedzy w praktyce - istotne jest to, aby zadbać o to w krótkim czasie po szkoleniu, kiedy po pierwsze pracownik pamięta to, czego nauczył się podczas szkolenia, a po drugie jest pozytywnie nastawiony do działania i trzeba to wykorzystać!
Jeśli pracownik ma kompetencje do dzielenia się wiedzą, to możemy wykorzystać jego potencjał planując zorganizowanie warsztatów dla pracowników, którzy nie uczestniczyli w szkoleniu, a którym ta wiedza również byłaby potrzebna.
Poza tym istotne jest słuchanie pracownika i otwartość na proponowane przez niego rozwiązania tuż po szkoleniu.
A jakie inne metody rozwoju kompetencji możemy stosować...?
Jedną z możliwości jest umożliwienie pracownikom odbywania czegoś na kształt stażu w innym dziale - z którego kompetencje są potrzebne, aby móc obserwować dane umiejętności w praktyce, od razu je ćwiczyć i uczyć się tych aspektów, które są faktycznie użyteczne w praktyce.
Poza tym bardzo modny ostatnio coaching i mentoring - kiedy mamy możliwość skoncentrowania się na własnej osobie i rozwijania się w istotnych dla nas obszarach. Kwestiom coachingu i mentoringu warto poświęcić osobne kilka zdań, gdyż jest to temat rzeka...
Organizując wewnętrzne formy rozwoju pracowników warto postawić na warsztaty, aby forma edukacji była bardziej interaktywna i nastawiona na obszary, które są dla nas najbardziej istotne. Dzięki zastosowaniu case studies pracownicy dodatkowo mają możliwość przeanalizowania danego problemu i znalezienie rozwiązania wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną.
Najistotniejsze jest to, aby dopasować metody rozwoju do potrzeb pracownika, do danej kompetencji i do możliwości jakie mamy jako organizacja... standardowo nie ma gotowego rozwiązania na wszystko, trzeba poszukać najlepszej drogi. Jedną z bardziej trafnych ścieżek jest kompleksowość, która sprawdzi się również i w tym przypadku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz