poniedziałek, 16 września 2013

Nowoczesny pracodwca - po czym go poznać, jak nim zostać?



Temat budowania wizerunku pracodawcy, employer brandingu czy marketingu rekrutacyjnego szerzy się ostatnio w kręgach HR, powodując coraz większe zainteresowanie tematem i co bardzo pozytywne - przekłada się na realne działania HRowców w tym temacie. Pojawiają się kursy, a nawet studia podyplomowe w tym obszarze, a klienci firm doradztwa personalnego coraz częściej pytają o wsparcie we wdrażaniu rozwiązań z tego zakresu. A wszystko to w dążeniu do bycia pracodawcą, który jest zauważalny i atrakcyjny na rynku, gdyż, zwłaszcza chcąc przyciągać młodych pracowników, musimy być pracodawcą nowoczesnym. Zapytałam kilkadziesiąt wybranych osób o to, co dla nich oznacza pojęcie Nowoczesny Pracodawca i jakie warunki firma powinna spełniać, aby nim być. To, co się pojawiało w odpowiedziach można zebrać w kilka kategorii: nowoczesne narzędzia pracy, nieszablonowe narzędzia motywowania, otwartość na elastyczne formy zatrudnienia, programy rozwoju, które pozwalają na korzystanie z realnych możliwości doskonalenia. I kiedy tak przyglądam się tym odpowiedziom sama zadaję sobie pytanie – jak wiele firm spełnia te wymogi i jak wiele ma możliwości aby je spełniać? Jednym z wyznaczników niewątpliwie będzie budżet, drugim niemniej ważnym będzie nowoczesny dział HR, gdyż tylko taki będzie w stanie przekształcić firmę w nowoczesnego pracodawcę i jako taką prezentować na zewnątrz. 

Elementy, o które walczymy na co dzień -  system ocen, kompetencje pracowników, efektywne procesy rekrutacji, systemy premiowe, wydają się w tym kontekście nie mieć znaczenia. Jednak nic bardziej mylnego – one są fundamentem i podstawą, bez której nie postawimy stabilnej struktury nowoczesnego pracodawcy. Tworzenie tego pożądanego na rynku pracy obrazu musi być poprzedzone HRową pracą u podstaw, o której często wspominamy, a dopiero po zadbaniu o te elementy możemy przejść na poziom dla zaawansowanych i tworzyć działania, które wpłyną na nasz wizerunek.

Zakładając, że obszar uporządkowania narzędzi HR mamy opanowany, czas zacząć myśleć o tym jak stać się pracodawca, który będzie postrzegany jako nowoczesny. W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie na pytanie, co jest ważne dla naszej grupy docelowej. Elementy, które wypisałam powyżej zostały wymienione przez przypadkowo dobraną grupę osób do 35 rż, także warto mieć na uwadze, że dla innych osób tak rozumiana nowoczesność może być zbyteczna. Dla innych ważne będzie może zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, może możliwości rozwoju lub awans, możliwość oferowania nowoczesnego produktu klientom itd. 

Kiedy zdefiniujemy potrzeby naszej grupy docelowej, zaczynamy działać. Każdą z potrzeb powinniśmy rozłożyć na czynniki pierwsze i zastanowić się jak w ramach naszej organizacji (uwzględniając budżet i zasoby) możemy zająć się tym obszarem. Posłużę się kilkoma przykładami, aby lepiej zobrazować możliwy sposób działania.


ATRYBUT NOWOCZESNEGO PRACODAWCY
JAK TO ROZUMIEMY W RAMACH NASZEJ ORGANIZACJI
nowoczesne narzędzia pracy
- smartfony
- nowoczesne oprogramowanie (ponadstandardowe)
- samochody będące nie tylko narzędziem pracy, ale także będące atrakcyjne dla pracowników
nowoczesne miejsce pracy
- atrakcyjna przestrzeń (pokój relaksu, gier)
- kolorystyka firmy spójna z identyfikacją wizualną i nowoczesna w odbiorze
- ergonomia przy projektowaniu układu biurek
- dobrej jakości kawa i przestronna kuchnia
- odpowiednia kolorystyka, dobór mebli i sprzętu biurowego
- nowoczesne narzędzia pracy
nieszablonowe narzędzia motywowania
- kafeteryjny system motywacyjny
- atrakcyjnie przygotowany katalog benefitów
- menedżerowie z dużym nastawieniem na motywację 'na co dzień'

To w jaki sposób będziemy interpretować dany atrybut nowoczesnego pracodawcy jest sprawą indywidualną, a adekwatne dobranie elementów do każdego z nich jest gwarantem sukcesu. Nie jest tak, że tylko pracodawca z dużym budżetem jest w stanie być tym nowoczesnym. Kluczowe jest to, aby dział personalny i Zarząd patrzył w nowoczesny sposób na to, co może oferować pracownikom. Poza wdrażanymi narzędziami, bardzo istotne jest także to, aby wewnątrz firmy postawić na otwartą komunikację, włączanie pracowników w realizowane działania i na adekwatną kulturę organizacyjną – są to elementy bez których obecnie nie możemy mówić o otwartości na pracowników, która to otwartość jest w mojej ocenie podstawą nowoczesności.
I kiedy nadchodzi ten moment, że mamy powyższe elementy przemyślane i wdrożone, czas wyjść z działaniami do kandydatów i pokazać im jak bardzo jesteśmy nowocześni – tu potrzebne będzie komunikowanie wizerunku firmy w miejscach, które są odwiedzane przez naszą grupę docelową. Dla części będą to media społecznościowe, dla innej grupy prasa branżowa, uczelnie, czy obecność na ważnych wydarzeniach kulturalnych i muzycznych. Tu pomysłów jest wiele – można prowadzić fanpage na Facebooku, zamieszczać wpisy na Twitterze lub pokazywać się na Woodstocku tak jak chociażby Luxoft. Ważne, aby się pokazywać, komunikować, bo tylko wtedy mamy szansę na udowodnienie, że jesteśmy pracodawcą, o którego warto zabiegać.
Na pewno kiedy reprezentujemy znaną markę jest nam łatwiej, gdyż znana i pozytywnie postrzegana marka jest praktycznie równa znanemu i dobrze postrzeganemu pracodawcy (chyba, że HR mocno postara się aby było inaczej). Ale mamy ostatnio sporo przykładów na to, że to marka zyskuje dzięki temu, że firma zaczęła stawiać na employer branding i prezentuje się jako nowoczesny i atrakcyjny pracodawca. Jestem przekonana, że każdy może podołać i że zawsze warto podjąć wyzwanie, aby stać się pracodawcą, który będzie postrzegany jako nowoczesny. Także zadanie na kolejny tydzień dla HRowców – zaczynam działać w tym obszarze!

Artykuł znajdziecie także na HRNews, gdzie także możliwość wygrania wejściówek na konferencję o tym temacie.A konferencja z udziałem m.in. Cialdiniego już 2 października w Warszawie


1 komentarz:

  1. dzień dobry,strona mi się spodobała więc się dopisuję, pozdrawiam i zapraszam na moją stronę

    my webpage: reklama w necie

    OdpowiedzUsuń