Jednym z istotnych i zarazem
bardzo widocznych elementów employer brandingowych jest strona kariera.
Właściwie przemyślana i umiejętnie wykorzystywana może być cennym wsparciem w
aspektach wizerunkowych, z kolei jej brak jest zaniechaniem, na które w
dzisiejszych realiach EB nie można sobie pozwolić. Poniżej kilka słów na ten temat, które możecie także znaleźć na Marka Pracodawcy.
Kiedy przeglądam strony kariera różnych
firm trafiam zarówno na takie, które budzą uznanie, jak i te, które mogą służyć
za przykład na to jak nie należy działać. Od czego zależy to, że niektóre firmy
mają strony kariera, które są efektywne, a inni nie wiedzą jak to zrobić?
Przede wszystkim warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań i wziąć pod uwagę
kilka istotnych perspektyw. Także jeśli jesteś w momencie, w którym chcesz
stworzyć lub zmodernizować swoją stronę kariera, przejdź przez poniższe kroki:
1. ZDIAGNOZUJ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWĄ – wygląd strony, jej zawartość
i język, którym będziemy pisać są ściśle zależne od grupy docelowej, którą sobie
dookreślimy. Zupełnie inaczej będziemy komunikować się z osobami z różnych
pokoleń, z różnych branż, a także z osobami o różnej długości doświadczenia.
Jeśli jednocześnie chcemy dotrzeć do studentów i profesjonalistów lub do osób z
różnych branż, rozwiązaniem będzie podzielenie strony na podstrony dedykowane
poszczególnym grupom. Jest to praktyka bardzo powszechna i inspiracji do tego
jak to zrobić można poszukać u innych.
Tu świetnym przykładem będzie chociażby http://www.tesco.pl/kariera/, gdzie
znajdziemy podział na kilka obszarów: Program Młodego Lidera, Program
Menedżerski Ekstraklasa, Praktyki Studenckie Dobry Start, Praktyki w zawodzie
sprzedawcy. Tym sposobem nie tylko jest tu stworzony podział, który umożliwia
łatwe odnalezienie interesujących nas treści, ale także mamy zaproponowane
ciekawe nazwy, które przyciągają uwagę.
2. ZADBAJ O SPÓJNOŚĆ Z MARKĄ FIRMY
– strona kariera powinna być wspierana przez identyfikację wizualną firmy, aby
razem stworzyły spójną całość. Konieczne jest, aby marka pracodawcy
korespondowała z marką firmy. Poza tym przekaz na stronie kariery powinien być
spójny z wartościami firmy, jej misją i wizją, wtedy wizerunek pracodawcy jest
w pełni spójny i wiarygodny.
3. ZAINTERESUJ ODBIORCĘ – zamieść
na stronie kariera treści, które będą interesujące dla Twojej grupy docelowej.
Zadbaj o informacje o firmie przekazane w ciekawy sposób, opisz kulturę
organizacyjną i to, co stanowi wyjątkowość Twojej Firmy. Nie widzę sensu
powielania schematów, w których opisujemy przebieg procesu rekrutacji i
selekcji w firmie i zamieszczania opracowań o tym, co powinno znaleźć się w CV
i czym jest Assessment Centre. To w żaden sposób nas nie wyróżni, a jedynie
odwzoruje działania innych firm. Jedną z bardziej interesujących pod tym
względem stron kariera jest http://www.implix.com/pl/kariera/
- znajdziemy tu wypowiedzi i nietuzinkowe zdjęcia pracowników, opisane
wartości, możemy pobrać także i podejrzeć aktualne wydarzenia w firmie – a jest
ich sporo i w Implix faktycznie się dzieje. Aby efektywnie dopasować sposób
zainteresowania odbiorcy konieczne jest odwołanie się do wniosków z pierwszego
etapu działań – określenia grupy docelowej.
4. ZAISTNIEJ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH I TAM, GDZIE JEST TWOJA GRUPA
DOCELOWA
Jeśli poprzednie etapy nie są już
nam obce i mamy pewność, że strona, którą przygotowaliśmy spełnia nasze
założenia i oczekiwania, warto zastanowić się nad tym jak opowiedzieć o niej
innym. Samo posiadanie strony kariera może nie wystarczyć, konieczne jest
przyciągnięcie uwagi naszej grupy docelowej. Dlatego też warto być tam, gdzie
są Ci, do których planujemy dotrzeć. Promujmy się w mediach społecznościowych,
bywajmy na uczelniach, zachęcajmy do tego, aby kandydaci wchodzili na naszą
stronę. Najważniejsze jest, aby dobrze zacząć, później częściowo będziemy mogli
liczyć na marketing wirusowy i na tym etapie konieczne będzie zadbanie o punkt
5…
5. PAMIĘTAJ, ŻE STRONA KARIERA POWINNA TĘTNIĆ ŻYCIEM
Sporo jest stron, które na
początku dobrze się zapowiadały, które są przemyślane, ciekawe i w zasadzie nie
dzieje się na nich nic więcej. W gruncie rzeczy zatrzymanie się na punkcie 4
może wystarczyć i jeśli zadbaliśmy o wszystkie poprzednie punkty, nasza strona
będzie oglądana, odwiedzana i może nawet stanie się inspiracją dla innych firm.
Jeśli jednak chcemy zawalczyć jeszcze o jakąś wartość dodaną , to warto
postawić na to, aby nasza strona była żywa i aby wyróżniała się swoim
dynamizmem. Jak to uzyskać? Jedną z prostych dróg jest zamieszczanie np. zdjęć
z aktualnych wydarzeń firmowych, które pokazują co się u nas dzieje i że dzieje
się nie tylko okazjonalnie. Poza tym możemy zadbać o profil naszej strony
kariera w mediach społecznościowych, np. na Facebooku i dzielić się tym, co
robimy, co dla nas ważne i tym, co może zbudować społeczność wokół naszej marki
pracodawcy.
I na koniec – opinia może
ryzykowna, ale w mojej ocenie, wbrew temu, o czym mówi się w wielu poradnikach
o tworzeniu strony kariery i na konferencjach, najważniejszym elementem przy
tworzeniu strony kariera nie jest ilość kliknięć, która prowadzi do celu.
Uważam, że nie jest kluczowe to, aby w 2-3 kliknięciach dojść do podstrony z
ogłoszeniami. Techniczne aspekty są ważne, ale nie są najważniejsze – sercem
strony kariera jest jej treść i pomysł na nią – i to właśnie będzie magnesem,
który będzie przyciągał.
Nie zgodzę się z autorką, że ilość kliknięć nie ma znaczenia. Polecam lekturę książki "Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych" S. Kruga. Warto przeczytać zanim usiądziemy do zbudowania strony kariera. Nie tylko treść, grafika czy zdjęcia są ważne. O wiele istotniejsze jest to, by strona była intuicyjna. A to niestety rzadka przypadłość na firmowych www.
OdpowiedzUsuńDziękuję Ci Daria za ten komentarz, bardzo czekałam na opinię 'od drugiej strony', czyli od osób, które są innego zdania - teraz mamy pełnię spojrzenia na temat :) Nie napisałam jednak, że ilość kliknięć nie ma znaczenia (rzuć sobie jeszcze raz okiem na treść artykułu), bo to byłoby faktycznie absurdalne i jednocześnie sprzeczne z tym, co uważam na ten temat. Napisałam, że 'najważniejszym elementem przy tworzeniu strony kariera nie jest ilość kliknięć' i to podtrzymuję - widziałam strony, których autorzy kierowali się chyba wyłącznie tym wskaźnikiem i do niczego wartościowego to nie doprowadziło. Uważam, że 'kliknięcia', to wskaźnik, który powinien być dopracowany pod koniec prac nad stroną kariery. W mojej ocenie jeśli mamy przemyślaną zawartość, wtedy zajmujemy się intuicyjnością, o której wspomniałaś. I tak widzę proces tworzenia stron kariera. I do tego też zachęcam - aby na starcie pracy nie myśleć o 'kliknięciach', bo na początku inne elementy są priorytetowe.
OdpowiedzUsuń