Ostatnio moją okołoHRową biblioteczkę
uzupełniła kolejna wartościowa książka – ‘BUDOWANIE RELACJI W FIRMIE. Jak
stworzyć zaangażowany i zadowolony zespół’. Bardzo często książki zagranicznych
autorów nie dają rady w polskich realiach, ale Terry Bacon przygotował treści
niezwykle uniwersalne, które wciągnęły mnie w krótkim czasie.
Każdy menedżer chce mieć
efektywny zespół, w związku z tym często dostaję pytania od firm dotyczące realizacji projektów
mających na celu podniesienie zaangażowania pracowników, a na szkoleniach,
które prowadzę, temat zaangażowania jest zawsze przyjmowany z zaciekawieniem. Z
kolei kiedy pracowałam wewnątrz firm, w działach personalnych, podnoszenie
zaangażowania pracowników było tematem numer jeden wśród wyzwań zgłaszanych
przez kierowników poszczególnych działów. Pytanie, które zadawałam sobie wtedy
i które zadaję sobie nadal, brzmi – jak menedżerowie zespołów wpływają na
zaangażowanie swoich pracowników? Oczekiwanie od osoby z zewnątrz, że zajmie
się tematem zaangażowania w nie swoim zespole, nie jest najlepszą drogą, którą
można obrać. Osoba z zewnątrz może nam wskazać drogę, może pomóc, ale to w
rękach menedżera danego zespołu są najważniejsze narzędzia pozwalające na
budowanie zaangażowania pracowników.
Książka którą dziś się z Wami
dzielę, jest w mojej ocenie zbiorem cennych wskazówek, jak przy wykorzystaniu
codziennej pracy i relacji wpływać na podnoszenie zaangażowania pracowników.
Już sam tytuł wiele mówi, wskazuje, że podstawą
jest budowanie relacji w firmie – jest to początek wszystkich działań i
obszar, na który w znaczącym stopniu ma wpływ menedżer. To, czy dostrzegamy
swoich pracowników, czy zwracamy uwagę na ich sukcesy, czy doceniamy
realizowane przez nich zadania – jest początkiem budowania ich zaangażowania.
Chcąc zająć się w firmie tym tematem,
warto pamiętać o tym, że na zaangażowanie pracowników składa się kilka obszarów.
Zgodnie z trójczynnikowym modelem powinniśmy wziąć pod uwagę następujące
elementy: poczucie przynależności do organizacji, satysfakcję z pracy oraz
zaufanie do menedżerów i ich roli
![]() |
| Opracowanie własne na podstawie: (Mullins L. 'Management and organizational behaviour', Pitman Publishing, London, 1993) |
W firmach nie zawsze spogląda się na temat
zaangażowania biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, nierzadko zapomina się o
elemencie związanym z rolą menedżera. Tym bardziej cieszy, że są książki, które
dają kilka wskazówek jak się do tego przygotować. Terry Bacon pozwala
odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteśmy osobą godną zaufania oraz jakie
elementy mają na to wpływ. Pokazuje także jak ważne jest okazywanie empatii,
jak powinna wyglądać troska z poziomu menedżera i jak stymulować pracowników do
rozwoju. Całość jest istotnym początkiem do tego, aby zacząć właściwie
podchodzić do tematu budowania zaangażowania w firmie…dalej pozostaje tylko
tworzyć skuteczne narzędzia, które wesprą menedżerów.
Jeśli chcecie poczytać, zapraszam do księgarni po Wasz własny początek na drodze do budowania relacji w firmie :)
