Podczas
zeszłotygodniowej konferencji Marketing w sukcesie HR miałam okazję
przygotować pół godziny przemyśleń na temat tego dlaczego wizerunek
działu personalnego jest ważny, w jaki sposób go budować i w czym będzie
on nas wspierał. Temat niby oczywisty, niby prosty, ale kiedy tak
obserwuję jak pracują niektóre działy HR, jak pracują niektórzy
rekruterzy, mam wrażenie, że jest to temat niezwykle istotny i wart
tego, aby go odświeżać. Dlatego też zebrałam w całość kilka punktów
dotyczących tego jak zajmować się wizerunkiem wewnątrz firmy i jak
budować wizerunek rekrutera.
Zbierając całość w krótkie podsumowanie, chciałabym Was zachęcić do tego, aby pamiętać o tym, że wizerunek to, to co mówią o nas inni, ale my poprzez swoje działania możemy na to aktywnie wpływać. Nie powinniśmy być bierni i czekać co się wydarzy, powinniśmy kształtować profesjonalny wizerunek spójny z tym jaką osobą jesteśmy i jaką chcielibyśmy być.
Budując wizerunek działu personalnego wewnątrz firmy, powinniśmy pamiętać o tym, że składa się na to wiele elementów, są to m.in:
- Działania, które podejmujemy jako dział HR
- ważne więc, aby nie zajmować się sztuką dla sztuki, nie wdrażać
czegoś tylko dlatego, że jest modne albo dlatego, że jest to naszym
HRowym konikiem. Ważne, aby realizować to, co w danym momencie jest
ważne dla firmy, w której pracujemy i co przyniesie jej oczekiwany
efekt.
- Opinia pracowników -
jeśli jesteśmy postrzegani jako osoba, która przeszkadza, jest
nieludzka, która traktuje innych z góry lub odwrotnie jako osoba, której
można wejść na głowę i do wszystkiego przekonać, nasz wizerunek nie
będzie naszym sprzymierzeńcem. Poza tym jeśli będziemy postrzegani jako
osoba, która wdraża nikomu niepotrzebne rozwiązania HR, opinia
pracowników na temat naszego działu nie będzie pozytywna.
- Nasze kompetencje
- ważne, aby nie stać w miejscu, aby rozwijać swoje umiejętności,
szkolić się, podążać za tym, co aktualne i ważne. Ważne, aby znaleźć
czas na to, aby ostrzyć swoje piły! (dla tych, którzy nie wiedzą o czym mowa, polecam lekturę '7 nawyków skutecznego działania' Covey'a).
- Wizerunek osoby z działu HR - ważne jest, jak osoby tworzące dział są postrzegane przez pracowników, istotne więc, aby dbać o swoją markę osobistą.
Z kolei przy wizerunku rekrutera
ważne jest to, jak podchodzimy do kandydatów, czy udzielamy im
informacji zwrotnej, czy dbamy o komunikację, czy ważny jest dla nas
candidate's experience. Warto zwrócić uwagę na to jak prezentujemy
siebie i firmę na wydarzeniach branżowych, jak korzystamy z możliwości
spotkania się z kandydatami podczas targów pracy. Poza tym warto
pomyśleć o prowadzeniu działań na uczelniach, dzieleniu się swoją wiedzą
i wspieraniu kandydatów w poszukiwaniu pracy.
Można by zastanawiać się po co w ogóle się tym wszystkim zajmować?
Otóż pozytywny wizerunek wewnątrz firmy przekłada się na większe
zaufanie pracowników do prowadzonych działań (nawet jeśli są
kontrowersyjne). Poza tym pozwala nam pozyskiwać zaangażowanie
pracowników przy prowadzonych przez nas projektów i mniejszy opór przed
zmianami.
Najważniejsze
w budowaniu wizerunku działu personalnego jest to, aby HR był naszą
pasją - wtedy wszystkie właściwe działania i rozwiązania będą dla nas
oczywiste, a kiedy będziemy zarażać innych swoją pasją, wizerunek sam
będzie się budował :)
A jeśli ktoś chciałby przejrzeć prezentację z konferencji, oto ona:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz