poniedziałek, 13 maja 2013

Employer Branding wciąż jeszcze trochę nieokiełznany

O Employer Branding mówi się już od dłuższego czasu. Głośniej lub ciszej wspomina się o nim na konferencjach, porusza się tę tematykę w czasopismach branżowych, czy książkach z obszaru HR. Z racji tego, że nie jest to temat nowy i coraz bardziej zakorzenia się w naszej HRowej rzeczywistości, coraz więcej firm zastanawia się nad tym co EB znaczy dla ich firmy i czy trzeba się nim zająć. Otóż tak naprawdę, to nie trzeba się nim zajmować, gdyż EB sam się dzieje. Wbrew temu, co niestety jeszcze część pracowników działów personalnych uważa, EB nie polega tylko na świadomym kreowaniu wizerunku pracodawcy. Employer Branding jest to po prostu wizerunek pracodawcy, który nawet niekreowany funkcjonuje, pokazując zarówno pracownikom, jak i osobom obserwującym firmę z zewnątrz, jaką organizacją jesteśmy i jakim jesteśmy miejscem pracy. Z Employer Brandingiem jest niestety tak, że nie możemy odłożyć go na później z myślą, że zajmiemy się nim jak skończymy inne projekty i będziemy mieć czas na uruchomienie kolejnego. O wizerunku pracodawcy trzeba myśleć cały czas. Dobra wiadomość jest z kolei taka, że pozytywny wizerunek pracodawcy budujemy m.in. wdrażając inne działania wewnątrz firmy, realizując projekty dedykowane pracownikom i tworząc odpowiednio dopasowane procedury rekrutacji i selekcji. Także nie wszystkie działania kierowane na EB muszą być odrębnym projektem personalnym, wystarczy być świadomym tego, co składa się na wizerunek pracodawcy i umiejętnie wplatać te obszary w codzienne funkcjonowanie działu HR. Wydaje się to proste, być może nawet banalne. Tylko powstaje pytanie - jak to zrobić? 

Postawiłabym przede wszystkim na to, aby zastanowić się jaki wizerunek chcemy budować. Jeśli decydujemy się na świadome kreowanie wizerunku pracodawcy, mamy tę przewagę nad 'samobudującym' się EB, że możemy decydować jaki obraz firmy chcemy tworzyć i jako jakie miejsce pracy chcemy się prezentować. Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, powinniśmy zadać kolejne - jakich pracowników szukamy do naszej firmy, kogo zatrudniamy, kogo chcemy zatrudniać; jakie są nasze wartości i jaka jest misja naszej firmy. Kreując wizerunek powinniśmy zatrzymać się na chwilę na odpowiedzi na te pytania, bo bez świadomej refleksji nad nimi, nie zbudujemy niczego wartościowego. Narzędzia z obszaru HR jakie chcemy wdrażać, sposób mówienia o nich i sposób komunikowania się wewnątrz organizacji i na zewnątrz musi być dopasowany do tego kim jesteśmy i kim chcemy jako firma być. Jeśli jesteśmy ukierunkowani na zatrudnianie osób z dużym doświadczeniem zawodowym, to musimy koncentrować się na innych narzędziach i na innym organizowaniu środowiska pracy, niż jeśli ukierunkowujemy się na zatrudnianie np. na studentów i absolwentów. Kiedy mamy wypracowany ten obszar, właściwie możemy zacząć działać. Tylko jak? 

Przede wszystkim powinniśmy wyjść od tego, że Employer Branding, to działania dwutorowe - ukierunkowane nie tylko na zewnątrz, ale także (a może nawet przede wszystkim) do wewnątrz firmy. Jeśli mówimy o marce pracodawcy czy wizerunku pracodawcy, to powinniśmy zdawać sobie sprawę, że bardziej ponad to co sami mówimy o sobie, liczy się to, co inni mówią o nas. Przy tej okazji warto wspomnieć także o negatywnej mocy niespójności między naszymi słowami, a słowami pracowników. Dlatego też HR świadomy tych prawidłowości i świadomy tego, że w erze social media opinie są na wyciągnięcie ręki, powinien pracować nad tym, aby przekaz był spójny, a obecni i byli pracownicy wspierali działania firmy w obszarze Employer Brandingu. Dlatego też prace w zakresie EB zaczynamy standardowo wewnątrz organizacji budując odpowiednią kulturę organizacyjną, włączając pracowników w działania z zakresu EB, wdrażając narzędzia i rozwiązania, które faktycznie sprawiają, że nasza firma może pretendować do miana pracodawcy z wyboru dla określonej grupy osób na rynku pracy, na której nam zależy. W jaki sposób zadbać o Employer Branding wewnątrz? To zależy od tego jaką mamy organizację i jakie cele sobie stawiamy, natomiast jest kilka rozwiązań, o których powinno się w tym miejscu wspomnieć. Na pewno warto zacząć od tego, aby w firmie wypracować kulturę organizacyjną, która będzie zgodna z wartościami zatrudnionych osób i która będzie sprzyjać osiąganiu rezultatów biznesowych w sposób zgodny z oczekiwaniami firmy i potrzebami pracowników. Po drugie warto przyjrzeć się funkcjonującym rozwiązaniom motywacyjnym - czy nasze działania w tym zakresie są satysfakcjonujące dla pracowników, czy oferujemy benefity, które są tymi oczekiwanymi i w reszcie, czy kadra menedżerska stwarza motywujące warunki pracy dla poszczególnych osób. Po trzecie - warto pracowników angażować w to, co jest dla firmy istotne, w wypracowywanie nowych rozwiązań, w planowanie zmian. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, warto włączać i angażować. Kolejnym ważnym obszarem jest komunikacja w firmie. Powinniśmy mieć pewność, że każdy pracownik ma możliwość omówienia swoich wątpliwości, trudności, czy podejmowanych decyzji. Powinniśmy zadbać, aby wszelkie dyskusyjne sprawy były omawiane w firmie, nie poza nią. Dodatkowo warto wykorzystać zaangażowanie pracowników w działaniach kierowanych na zewnątrz, przedstawiając ich opinie i wizerunki w materiałach informacyjnych, czy organizować spotkania z potencjalnymi kandydatami, w których pracownicy będą odpowiadać na pytania dotyczące pracy w naszej firmie. Myśląc o pracownikach w obszarze Employer Brandingu, warto mieć także na uwadze badanie ich opinii o środowisku pracy i o wdrażanych rozwiązaniach. A myśląc o badaniach opinii nie sposób pominąć zdania osób odchodzących z organizacji i tu exit interview będzie nieocenione, ale niestety wciąż często jest niedocenione. Zakładając, że osoby odchodzące podzielą się swoją opinią z potencjalnymi kandydatami, warto nie tylko zadbać o to, aby ich opinie były jak najbardziej pozytywne, ale także zweryfikować, co ich zdaniem możemy jeszcze zrobić, aby praca w naszej firmie spełniała oczekiwania pracowników. Poza tym dzięki rzetelnemu exit interview mamy szansę na poznanie powodów, dla których poszczególne osoby decydują się na opuszczenie naszej organizacji. 

Kiedy mamy pewność, że wewnątrz organizacji mamy uporządkowaną i wspierającą rzeczywistość, możemy z większym rozmachem zacząć działać w obszarze zewnętrznych rozwiązań, a tych jest ogromna ilość. Różnią się one między sobą grupą docelową, kosztami, czasochłonnością, koniecznością/ brakiem konieczności angażowania osób spoza działu HR, sposobem dystrybucji, celowością wykorzystania i dziesiątkami innych rzeczy. To, co je wszystkie łączy, to fakt, że powinny być spójne z działaniami prowadzonymi wewnątrz firmy i że wymagają przemyślanego i celowego działania. Co więc możemy zrobić chcąc świadomie budować wizerunek pracodawcy na zewnątrz? Zaczynając od najprostszych i najbardziej podstawowych działań - warto przemyśleć cały proces rekrutacji i selekcji, zaczynając od szaty graficznej ogłoszeń, poprzez ich treść, sposób dystrybucji i ogólnie sposób pozyskiwania kandydatów do pracy. Działania w obszarze rekrutacji są świetnym narzędziem wizerunkowym, a odpowiednio przygotowane potrafią odegrać istotną rolę w Employer Brandingu. To jakie rozwiązania wybierzemy w ramach działań rekrutacyjnych zależy w dużej mierze od naszej grupy docelowej i budżetu, ale uniwersalną zasadą jest to, że warto pokusić się o dopasowanie szaty graficznej do tej, która związana jest z firmą i o budowanie przekazu opartego o przekazy biznesowe. Poza tym warto pomyśleć o profilu dedykowanym karierze w naszej firmie na Facebooku czy w innych portalach społecznościowych. Dzięki temu dajemy możliwość nie tylko czerpania wiedzy, ale także interakcji z nami jako z pracodawcą. Ciekawym pomysłem w tym zakresie jest np. działanie firmy Luxoft, która poprzez aplikację na FB daje możliwość wyboru swojego rekrutera i przesłanie mu CV. Innym przykładem trafnego wykorzystana social media jest np. MARS, który tworząc fanpage 'Ludzie z marsa' łączy obecnych pracowników z tymi, którzy chcieliby dołączyć do grona zatrudnionych w tej firmie. 

Idąc dalej, istotnym elementem jest posiadanie firmowej strony dedykowanej kandydatom, czyli tzw. strony kariera. Stworzenie takiego miejsca daje szerokie możliwości w zakresie opowiadania o firmie, pokazywania kultury organizacyjnej, dzielenia się opiniami zatrudnionych osób, a także zamieszczania informacji o prowadzonych rekrutacjach i opisywania obowiązujących procedur rekrutacyjnych. Aby wiedzieć jak dobrze się do tego zabrać, co warto zamieścić, aby nasza firmowa strona spełniała swoją rolę, warto przyjrzeć się najlepszym. Moim zdaniem w tym zakresie na uwagę zasługują np. strona kariera Implix www.implix.com/pl/kariera, MARS www.marskariera.pl, czy TESCO www.tesco.pl/kariera, które łączą w sobie wszystkie cechy stron wartościowych pod kątem budowania wizerunku pracodawcy. Kolejną rzeczą, o którą warto pokusić się w ramach EB są na pewno relacje z uczelniami i biurami karier - uczestniczenie w targach pracy, organizowanie dni otwartych, praktyk, programów stażowych czy warsztatów dedykowanych studentom daje okazję do tego, aby zapoznać potencjalnych kandydatów z naszą firmą i przekonać, że jesteśmy wartościowym miejscem pracy. 
Istotne znaczenie dla działań związanych z wizerunkiem pracodawcy ma także niewątpliwie obszar odpowiedzialności społecznej biznesu, dla kandydatów coraz większe znaczenie ma czy firma prowadzi działania nakierowane na CSR, dlatego też szukają oni tego typu informacji i chcą angażować się w działania, które również dla nich osobiście są ważne. 

Kiedy tak przyglądam się działaniom związanym z obszarem Employer Branding jasno wysuwa się wniosek - żadne z nich nie są sztuką dla sztuki, a przynajmniej nie powinny nią być. Każde działanie, które podejmujemy z myślą o EB ma duże znaczenie także dla innych obszarów funkcjonowania organizacji. Trzeba jednocześnie pamiętać, że poza działaniami, które my jako HR realizujemy dbając i wizerunek pracodawcy, ogromne znaczenie ma wizerunek marki ogółem, to jak firma postrzegana jest na rynku, czy mamy rozpoznawalną markę i czy jest ona pozytywnie odbierana przez klientów. Poza możliwościami rozwoju w danej firmie, poza perspektywą otwartej komunikacji i korzystania z atrakcyjnych benefitów, coraz większe znaczenie ma fakt, czy pracownik może powiedzieć: „Tak pracuję w tej firmie i jestem z tego dumny!" A na to poczucie, poza działaniami EB, ogromny wpływ ma otoczenie biznesowe firmy, czyli wniosek jest jeden - jedynie kompleksowe funkcjonowanie, łączące działania EB wewnątrz firmy, na zewnątrz i biznes, ma szansę przynieść rezultaty, których oczekujemy.

Artykuł możecie przeczytać także na hrnews.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz