piątek, 10 czerwca 2011

Jak dbać o rozwój pracowników... - szkolenia dofinansowane?

Jak dbać o rozwój pracowników...? Najlepiej kompleksowo i w sposób, który faktycznie będzie służył ich rozwojowi. Przede wszystkim trzeba więc zacząć od zidentyfikowania potrzeb pracowników. Obecnie przy tak popularnych szkoleniach dofinansowanych przez EFS firmy niejednokrotnie decydują się na wysyłanie pracowników na szkolenia bez badania potrzeb szkoleniowych kierując się jedynie tym jaką ofertę aktualnie otrzymały od firm szkoleniowych i czy pasuje ona mniej więcej do profilu stanowiskowego danego pracownika.

Na pewno możliwość skorzystania z bezpłatnych lub w znacznej części dofinansowanych szkoleń jest dużą szansą dla firm i dla pracowników na podnoszenie kwalifikacji. Jest to bardzo istotne zwłaszcza dla firm, których wyniki finansowe nie pozwoliłyby na organizowanie szkoleń płatnych w 100%. Plusy są liczne – główne z nich to rozwój posiadanej kadry pracowników, który przy odpowiednim wsparciu ze strony managementu i HR przełoży się na wzrost wyników biznesowych organizacji. Poza tym jest to istotne dla motywacji pracowników, którzy dzięki wsparciu z EFSu otrzymują bodźce motywacyjne w zakresie możliwości rozwoju. Jest też jednak wiele zagrożeń... przy braku odpowiedniej stymulacji do wykorzystania wiedzy po szkoleniu, pracownicy w małym stopniu/ lub wcale nie wdrożą zdobytej wiedzy... także nawet jeśli szkolenie było darmowe i nie wygenerowało nam dodatkowych kosztów, to ponieśliśmy koszty z czasem pracy danej osoby, którą poświęciła na szkolenie, które nie przyniosło efektów... Po drugie istnieje zagrożenie przesycenia pracowników szkoleniami – spotkałam się z opiniami osób, które były zmęczone braniem udziału w szkoleniach z wielu zagadnień, które nie zawsze były odpowiedniej jakości i które odrywały ich od codziennej pracy, co w efekcie skutkowało nagromadzeniem zadań i demotywacją.

Jak odnaleźć klucz do sukcesu? – identyfikować potrzeby szkoleniowe, rozsądnie poszukiwać szkoleń, które faktycznie są potrzebne pracownikom, poza tym badać efektywność szkoleń i wdrażać zdobytą wiedzę w praktykę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz